TikTok onder vuur: discriminatie en reacties van pedofielen niet geweerd
TikTok schiet ernstig tekort in het controleren van wat online belandt. Discriminatie en ongepaste reacties krijgen ruim baan, terwijl homoseksuelen en gehandicapten worden geweerd.
Sara Dol (17) oversteeg in augustus vorig jaar de 1,6 miljoen volgers op TikTok en is daarmee de populairste Nederlandse gebruiker van de app. Aan Het Parool legde ze destijds uit waarom de app haar en honderdduizenden andere jongeren in Nederland aanspreekt: “Met TikTok kan ik mijn creativiteit kwijt in vijftien seconden, dat vind ik chill.”
Met TikTok kan een gebruiker zichzelf opnemen en de korte video opleuken met bijvoorbeeld een geestig filter over het gezicht, of met muziek. In de praktijk zorgt dat voor veel dansvideo’s of kleine sketches, een soort bewegende memes. TikTok slaat vooral aan bij jongeren uit de onderbouw van de middelbare school, maar wordt ook gebruikt door jongere kinderen. In totaal zijn dat er in Nederland zo’n 830.000.
Wat maakt TikTok zo aantrekkelijk voor kinderen?
Je moet cookies accepteren om deze video te kunnen bekijken.
Ga naar de cookiepagina om cookies te accepteren
Welke sociale netwerken gebruikt uw kind?
Kinderen zijn actief op meerdere sociale netwerken en delen daar hun informatie, foto's en hebben op deze netwerken contact met andere jongeren (of ouderen) door middel van chatberichten. Veel apps buiten Whatsapp om hebben ook de mogelijkheid tot "direct messages" waardoor uw pubers ook op deze netwerken met elkaar in contact kunnen komen.
- Whatsapp, voornamelijk bedoeld om "privé" te chatten
- Instagram, bedoeld om foto's te delen en "privé" te chatten
- Snapchat, bedoeld om foto's te delen (die na een aantal seconden verdwijnen) en "privé" te chatten
- YouTube, op dit platform zijn de welbekende vloggers en YouTubers actief
- TikTok, hier delen kinderen video's waarop zij dansen, zingen of playbacken
- Netflix, welbekend als platform om films en video's te bekijken
- Yubo (KinderTinder), bedoeld om nieuwe contacten te maken en te chatten, met en zonder beeld/geluid
Stephan de Ridder
Stephan de Ridder is werkzaam bij Sociaal Content Creator. Bij De Zintuigfabriek begeleidt hij jongeren om hun weg te vinden op het gebied van nieuwe media en ondernemen. Als één van de producenten van het preventieprogramma Shitzooi! heeft hij de Hein Roethofprijs binnen weten te slepen.