Foto van je kinderen in zwemkleding? 'Genoeg psychopaten op internet.'
Een aantal weken geleden vroegen wij de Katwijkers of zij foto's van hun kinderen in zwemkleding op het internet zouden zetten. 82% van de 150 mensen die een reactie gaven, zouden dit absoluut niet doen. Termen als 'Genoeg psychopaten op internet!', vlogen onze kant op.
Het is verleidelijk om leuke foto’s van je kind te delen op social media als Facebook of Instagram. Toch is het belangrijk om hier heel zorgvuldig mee om te gaan: je weet nooit bij wie jouw foto’s uiteindelijk terechtkomen. Maar niet alleen foto's die jij als ouder plaatst, ook kinderen die zelf onschuldige filmpjes op internet plaatsen, kunnen de dupe worden van mensen met slechte bedoelingen.
Vorig jaar waarschuwde YouTuber Matt Watson in een video voor een pedofielennetwerk dat actief was in het reactiesysteem en het algoritme van YouTube. Volgens hem maakt de groep misbruik van het algoritme van de videosite om door te verwijzen naar video's met kinderen in ongepaste en seksuele houdingen. YouTube heeft als reactie op deze video bij alle kanalen met 'kindercontent' het reactiesysteem uitgeschakeld om dit te voorkomen.
Wat is mediawijsheid?
Je moet cookies accepteren om deze video te kunnen bekijken.
Ga naar de cookiepagina om cookies te accepteren
Hoe ga ik hier als ouder mee om?
De verzameling competenties die je nodig hebt om actief, kritisch én bewust te kunnen deelnemen aan de mediasamenleving heet mediawijsheid. Vanaf 2021 worden scholen verplicht om lessen te gaan geven over mediawijsheid. Om hier thuis het gesprek over aan te kunnen gaan, is het natuurlijk wel handig dat u ook op de hoogte bent van de mediasamenleving. Op onze website, mediawijsheid.nl en hoezomediawijs.nl zijn een hoop tips te vinden om jezelf te informeren over dit onderwerp.
Op het Digitaal Plein staat een hoop informatie, maar we kunnen ons voorstellen dat je misschien nog vragen hebt. Voel je vrij ze te stellen!
Stephan de Ridder
Stephan de Ridder is werkzaam bij Sociaal Content Creator. Bij De Zintuigfabriek begeleidt hij jongeren om hun weg te vinden op het gebied van nieuwe media en ondernemen. Als één van de producenten van het preventieprogramma Shitzooi! heeft hij de Hein Roethofprijs binnen weten te slepen.